Biuletyn Informacji Publicznej
URZĄD GMINY LUBICZ

Wyszukiwarka

Odnośniki

Intranet

Zaloguj się
:
:

Kalendarium

« poprzedni miesiąckwiecień 2024» następny miesiąc
PnWtŚrCzwPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: www.lubicz.pl

Treść strony


DECYZJA

ROŚ.6220.3.2012                                              Lubicz, 2013.07.01                                                                                                      

DECYZJA

Na podstawie art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2013 r.  poz. 267 ), art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 2, art. 82 ust. 1,ust.3 oraz art. 85ust.1, ust.2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) § 3 ust. 1 pkt. 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213, poz. 1397 ze zmianami) oraz upoważnienia Wójta Gminy Lubicz – decyzja nr ORG-0153-6/10 z dnia 22.12.2010 r., po rozpatrzeniu wniosku nr rej. 2733– złożonego w dniu 13.03.2012r. przez Inwestora Pana Adriana Malinowskiego, ul. Por. Trzaskalskiego 9, Lubicz Górny,87-162 Lubicz, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na prowadzeniu punktu skupu złomu na nieruchomościach działki nr.290,291-obręb Lubicz Górny, Gmina Lubicz

orzekam

-określić Inwestorowi Panu Adrianowi Malinowskiemu, ul. Por. Trzaskalskiego 9, Lubicz Górny,87-162 Lubicz,  dla przedsięwzięcia polegającego na prowadzeniu punktu skupu złomu na nieruchomościach działki nr.290,291-obręb Lubicz Górny, Gmina Lubicz

- warunki środowiskowe korzystania ze środowiska naturalnego polegające na:

I. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia oraz rodzaj technologii przy realizacji przedsięwzięcia:

Rodzaj przedsięwzięcia: Przedsięwzięcie polega na uruchomieniu  punktu zbierania odpadów: metali żelaznych, metali kolorowych i zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych, w którym realizowane będzie zbieranie, segregacja, magazynowanie, przeładunek, odzysk odpadów kabli i przekazywanie do uprawnionych odbiorców zebranych odpadów. Zbieranie  odpadów będzie prowadzone wyłącznie od przedsiębiorców i nie planuje się odbierania odpadów od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Usytuowanie przedsięwzięcia:

Przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na działkach o nr ewidencyjnym 290 i 291 w obrębie miejscowości Lubicz Górny, gmina Lubicz.

Teren, na którym przewiduje się realizację planowanego przedsięwzięcia objęty jest obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego części wsi Lubicz Górny i Krobia, zatwierdzonym Uchwałą Nr XLVIII/566/06 Rady Gminy Lubicz z dnia 10 sierpnia 2006 r. (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 106, poz. 1631 z dnia 10 sierpnia 2006 r.). Zgodnie z tym planem teren przewidywany dla planowanej inwestycji, tj. działki 290 i 291, położony jest na obszarze oznaczonym symbolem 94U/MN – tereny zabudowy usługowej z przeznaczeniem podstawowym na zabudowę usługową związaną z nieuciążliwą działalnością gospodarczą. Na terenie tym zakazuje się działalności gospodarczej powodującej obniżenie standardu warunków mieszkaniowych poniżej dopuszczalnych norm. Przedmiotem opracowania jest przedsięwzięcie polegające na uruchomieniu punktu skupu złomu. Przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na działkach o nr ewidencyjnym 290 i 291 w obrębie miejscowości Lubicz Górny, gmina Lubicz.  Obie działki stanowią własność inwestora. Teren przewidziany dla inwestycji stanowią północne połowy obydwu działek. Łączna powierzchnia tego terenu wynosi 1600 m2 (ogólna powierzchnia obu działek wynosi 3200 m2). Aktualnie teren przeznaczony pod inwestycję jest częściowo zabudowany w sposób następujący:

1) utwardzony plac pokryty płytami żelbetowymi o łącznej powierzchni około 1000 m2, z czego około 800 m2 pokrywa w całości przeznaczoną pod inwestycję część działki 290, a pozostałe 200 m2 znajduje się na terenie działki 291;

2) budynek warsztatowy murowany jednokondygnacyjny, z płaskim dachem krytym papą, ścianami wykonanymi z pustaków żużlowych i stropem typu terriva podpartym na konstrukcji stalowej, wymiary budynku: 10 x 14 m, wys. 6 m, powierzchnia użytkowa 140 m2.Pozostałą część terenu przeznaczonego pod inwestycję, wydzieloną z działki nr 291 stanowi powierzchnia biologicznie czynna – trawnik o powierzchni około 300 m2. Przy granicy trawnika, po stronie północnej tuż przy ogrodzeniu rośnie kilkanaście szt. świerków w wieku około 10-lat. Wykorzystanie terenu w fazie realizacji przedsięwzięcia będzie polegało na adaptacji istniejącej infrastruktury oraz jej modernizacji i nieznacznej rozbudowy dla potrzeb uruchomienia punktu skupu złomu. Zakres planowanych przez Inwestora prac dostosowawczych i modernizacyjnych jest następujący:

 rozbudowa utwardzonego placu betonowego na terenie działki 291 o kolejne około 200 m2 – w tym celu wykorzystana zostanie powierzchnia, którą obecnie stanowi trawnik zlokalizowany w północno-wschodnim narożniku działki,

 przepoziomowanie istniejącego utwardzonego placu betonowego w celu poprawy ukierunkowania spływu wód opadowych i roztopowych do planowanej kanalizacji deszczowej,

 budowa kanalizacji deszczowej wraz z piaskownikiem i separatorem zanieczyszczeń ropopochodnych,

 budowa podziemnego zbiornika bezodpływowego (szamba) o pojemności 30 m3 dla gromadzenia wód deszczowych i roztopowych,

 adaptacja obecnie istniejącego budynku warsztatowego zlokalizowanego na terenie działki 291 do celów uruchomienia procesów separacji kabli elektrycznych i uruchomienia granulatora metali odzyskanych z kabli,

 budowa ogrodzenia terenu punktu skupu od strony południowej i zachodniej – planowane jest ogrodzenie z siatki ogrodzeniowej, blachy falistej lub prefabrykowanych elementów betonowych,

 modernizacja drogi dojazdowej oraz bramy w celu dostosowania ich do funkcji związanych z punktem skupu,

 wykonanie pasa zieleni ochronnej o szerokości 1-2 m wzdłuż całego ogrodzenia inwestycji – przewiduje się nasadę zimozielonych drzew i krzewów iglastych (świerka, żywotnika) o zwartym i pełnym pokroju, oraz ozdobnych krzewów liściastych. Nie przewiduje się budowy jakichkolwiek innych budynków ani obiektów w związku z realizacją przedsięwzięcia. Nie przewiduje się także wykonywania jakichkolwiek istotnych prac ziemnych, poza niewielkimi wykopami związanymi z budową kanalizacji deszczowej oraz podziemnego zbiornika bezodpływowego i ewentualnie prac niwelacyjnych przy powiększaniu betonowego p Teren przeznaczony pod inwestycję jest ogrodzony od strony północnej i wschodniej ogrodzeniem wykonanym z siatki ogrodzeniowej o wysokości 1,6 m. Wjazd na teren działek znajduje się od strony północnej i prowadzi z drogi krajowej nr 10 (Toruń – Warszawa). Jezdnię tej drogi od ogrodzenia terenu przewidzianego dla planowanego przedsięwzięcia oddziela około 20 metrowy odcinek nieutwardzonej drogi gruntowej przecinającej na długości ok. 6,5 m pas przydrożny i na pozostałej długości (ok. 13,5 m) działkę o nr ewidencyjnym 285, sąsiadującą bezpośrednio z terenem inwestycji. W miejscu odejścia drogi dojazdowej do omawianego terenu znajduje się gotowy obszerny wjazd przewidziany dla drogi lokalnej, natomiast układ pasów jezdni został wykonany z uwzględnieniem organizacji ruchu w obrębie wjazdu.

Teren przeznaczony pod planowaną inwestycję dotychczas częściowo wykorzystywany był jako plac składowo – manewrowy firmy P.H.U. Kawałek należącej do Inwestora.

Na południowych częściach działek 290 i 291 znajdują się budynki mieszkalne jednorodzinne w trakcie budowy – aktualnie są one zrealizowane w stanie surowym otwartym. Grunt oraz budynki są własnością inwestora. Powierzchnia użytkowa obu budynków wynosi: na działce 290 – 85 m2 + 33 m2 garaż, na działce 291 – 120,5 m2 + 30 m2 garaż. Wykorzystanie terenu w fazie realizacji przedsięwzięcia będzie polegało na adaptacji istniejącej infrastruktury oraz jej modernizacji i nieznacznej rozbudowy dla potrzeb uruchomienia punktu skupu złomu.

II. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji, eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich,

I. Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:

1.podczas realizacji inwestycji używać wyłącznie sprawnego sprzętu i monitorować ewentualne wycieki substancji ropopochodnych, które mogą powstać w wyniku awarii.

2.eksploatację zakładu prowadzić wyłącznie w porze dziennej w systemie jednozmianowym, od poniedziałku do piątku;

3.wody opadowe z terenów utwardzonych oczyszczać w separatorze substancji ropopochodnych i piaskowniku;

4.czyszczenie osadnika i separatora oraz zagospodarowanie odpadów powstających w wyniku tych czynności zlecać wyspecjalizowanym firmom posiadającym stosowane uprawnienia w tym zakresie oraz przestrzegać zasad okresowego czyszczenia separatorów i przeglądu instalacji kanalizacyjnej;

5.nie zbierać odpadów niebezpiecznych oraz zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych;

6.do punktu skupu nie przyjmować przedmiotów wykonanych z metali, w których mogłyby znajdować się pozostałości jakichkolwiek smarów, olejów lub innego typu płynów eksploatacyjnych;

7.odpady selektywnie magazynować w oznakowanych pojemnikach zabezpieczonych przed przypadkowym lub niekontrolowanym wydostawaniem się odpadów, ustawionych w miejscu wydzielonym i zabezpieczonym przed dostępem osób postronnych, na utwardzonym placu betonowym;

8.punkt skupu złomu ogrodzić i zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych;

9.na terenie punktu nie prowadzić procesów związanych z myciem, prasowaniem, belowaniem, czy strzępieniem odpadów;

10.separację kabli i granulację odzyskanych z nich metali prowadzić w zamkniętym pomieszczeniu hali technologicznej;

11.czynności demontażowe, np. przycinanie nitów, oddzielanie materiałów niemetalowych od metali, wykonywane przy użyciu m.in. palników gazowych, szlifierki kątowej, wiertarko wkrętarki, młotków, nożyc do cięcia blachy oraz kluczy pneumatycznych i elektrycznych wykonywać w zamkniętym pomieszczeniu hali technologicznej. W sytuacjach szczególnych, gdy z uwagi na gabaryty lub inne właściwości odpadów (np. kształt lub ciężar) nie będzie możliwe wprowadzenie ich do wnętrza hali technologicznej, dopuszcza się prowadzenie przedmiotowych czynności na przestrzeni otwartej utwardzonego placu przeładunkowego.

III.W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:

- wzdłuż całego ogrodzenia terenu inwestycji, wprowadzić pas zieleni izolacyjnej o szerokości min. 1-2 m, składający się z zimozielonych drzew i krzewów.

IV. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie należy przeprowadzić oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę.

V. Przedsięwzięcie nie wymaga sporządzenia analizy porealizacyjnej w zakresie badań rozprzestrzeniania się hałasu w środowisku..

VI. W przypadku wykonywania działalności pogarszającej stan środowiska, zostaną podjęte odpowiednie decyzje nakazujące wstrzymanie takiej działalności do czasu zainstalowania urządzeń lub wykonania innych czynności zabezpieczających środowisko.

VII. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska. Planowane do realizacji przedsięwzięcie jest realizowane poza obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Drwęcy i poza obszarem NATURA 2000.

                                                            U z a s a d n i e n i e

Na podstawie 74 ust.1 ustawy z dnia 3 października 3008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr.199, poz.1227 ze zmianami) Inwestor- Pan, Adrian Malinowski, ul. Por. Trzaskalskiego 9, Lubicz Górny,87-162 Lubicz-wystąpił do Wójta Gminy Lubicz z wnioskiem dnia 13.03.2012r. nr rej.2733 o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych korzystania ze środowiska naturalnego dla przedsięwzięcia polegającego na prowadzeniu punktu skupu złomu na nieruchomościach działki nr.290,291-obręb Lubicz Górny, Gmina Lubicz.  Wójt Gminy  Lubicz na podstawie art.3, ust 1 pkt. 5  ustawy z dnia 3 października sprawdził kompletność złożonego wniosku, ustalił strony postępowania i zawiadomieniem ROS.6220.3.2012 z dnia 15.03.2012 powiadomił o jego wszczęciu a także zgodnie z art.70 ust.1  pkt.1 i 2 ustawy z dnia 3 października organ prowadzący postępowanie wystąpił pismem nr ROŚ.6220.3.2012 z dnia 14.03.2012 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o wydanie opinii o  zakresie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko naturalne. Wójt Gminy Lubicz wystąpił również pismem ROS.6220.3.2012 z dnia 14.03.2012 r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Toruniu o wydanie stosownej opinii o zakresie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Planowane do realizacji przedsięwzięcie jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko naturalne i może wymagać sporządzenia raportu zgodnie § 3, ust.1, pkt.81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010. Nr.213,poz.1397ze zmianami ).  Upoważniony organ – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy  postanowieniem WOO.4240.244.2012.JO.4 z dnia 10.08.2012r. (nr rej. 7636)  wyraził opinię o  konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko oraz ustalił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko . Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyraził opinię pismem N.NZ-402-L-24/12  z dnia 02.04.2012 nr.rej.(3435) o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz o braku konieczności sporządzenie    raportu o oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.  Wójt Gminy Lubicz po dokonaniu szczegółowej analizy treści złożonych dokumentów, planowanej lokalizacji inwestycji ,  rodzaju i ilości przetwarzanych odpadów, treści opinii upoważnionych organów  ustalił postanowieniem ROŚ.6220.3.2012 z dnia 16.08.2012r obowiązek sporządzenia raportu w zakresie określonym niniejszym postanowieniem. Wójt Gminy Lubicz stwierdza że przesłankami koniecznymi do nałożenia na Inwestora obowiązku przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko są; 1) zaliczenie planowanego przedsięwzięcia do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, 2) wskazanie kryteriów jakimi kierował się organ wymienionych w art.63,ust 3 pkt 1-3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku o jego ochronie, uzyskanie przed wydaniem postanowienia opinii właściwych organów wymienionych w art.64 ust.1 ustawy. Wójt Gminy Lubicz na postawie wniosku Inwestora, treści zawartych w karcie informacyjnej stwierdził spełnienie wymogu  zaliczenia planowanego przedsięwzięcia jako mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko określonego w §3 ust.1 pkt.81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.( Dz. U. z 2010 r. Nr.213,poz.1397) i zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać,  dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania może być wymagane. Zgodnie z uchwałą  Nr XLVIII/566/06 Rady Gminy Lubicz z dnia 24 kwietnia 2006 r. w sprawie  miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Wsi Lubicz Górny i Krobia ( Dz. Urz. Woj. Kuj-Pom z 2006 r,Nr.1631,poz.1271) teren nieruchomości –działki nr. 290,291-obręb Lubicz Górny są oznaczone symbolem  94U/MN. Dla terenów oznaczonych tym symbolem ustalono; - przeznaczenie podstawowe – zabudowę usługową ,lokalizację działalności gospodarczej przy zachowaniu dopuszczalnych norm dla standartów  warunków mieszkaniowych. Źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będzie ruch pojazdów samochodowych po terenie zakładu. Inwestor zakłada, że po terenie planowanego do realizacji punktu skupu złomu poruszały się będą następujące pojazdy:

1.pojazd transportowy - samochód ciężarowy wyposażony w urządzenie hakowe. Częstotliwość wjazdu i wyjazdu na teren przedsięwzięcia nie będzie większa niż 1 raz dziennie, dodatkowo pojazd w sposób nieregularny będzie wykonywał krótkotrwałe manewry, w zależności od potrzeb (załadunek i rozładunek kontenerów transportowych);

2.pojazd załadunkowy - wózek widłowy o napędzie gazowym lub ładowacz czołowy typu „tur" - pojazd będzie przeprowadzał krótkotrwałe manewry polegające na rozładunku złomu dostarczonego do punktu skupu oraz załadunku materiałów posortowanych do kontenerów transportowych.

Inwestor pismem z dnia 02.01.2013r. (nr rej. 3) złożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w myśl art.66 ustawy z dnia 3 października 2008 i Wójt Gminy Lubicz pismem ROŚ.6220.3.2012 z dnia 03.01.2013r. zwrócił się ponownie do upoważnionych organów Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Toruniu o wydanie postanowień i opinii uzgadniających warunki korzystania ze środowiska naturalnego dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

W dniu 03.01.2013r. zgodnie z art.33 ustawy z dnia 3 października 2008r. Wójt Gminy Lubicz w drodze obwieszczenia ROŚ.6220.03.2012 podał do wiadomości publicznej informację o możliwości składania wniosków i uwag w terminie 21 dni od daty publikacji obwieszczenia. Obwieszczenie to zostało przekazane pismem z dnia 03.01.2013r. nr ROŚ.6220.3.2012 Przewodniczącej Rady Sołeckiej Wsi Lubicz Górny w celu podania do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty  mieszkańcom Sołectwa, a także zostało opublikowane na tablicy ogłoszeń UG Lubicz oraz stronie internetowej UG Lubicz. Dnia 30.01.2013r. pismem N.NZ-403-L-4/13 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Toruniu wezwał Inwestora do uzupełnienia treści raportu, a w dniu 06.02.2013 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy Pismem WOO.4242.4.2013. JO.1 wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień w sprawie raportu. Dnia 27.02.2013r. do Urzędu Gminy Lubicz (nr rej. 2117) wpłynęła opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego określająca warunki do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dnia 12.04.2013 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem WOO.4242.4.2012.JO.2 i dnia 29.04.2013 pismem WOO.4242.4.2013.JO.3 ponownie wezwał Inwestora do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.W dniu 08.05.2013r. pismem  nr.rej 5795 Inwestor uzupełnił treść raportu  o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i dnia 17.06.2013r. postanowieniem WOO.4242.4.2013.JO.4 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uzgodnił warunki realizacji przedsięwzięcia. Wójt Gminy spełniając wymogi art.10 KPA  zawiadomieniem ROŚ.6220.3.2012 z dnia 18.06.2013r. powiadomił strony postępowania o możliwości zgłaszania uwag, wniosków i zastrzeżeń w sprawie przed wydaniem decyzji środowiskowej, w wyznaczonym terminie do dnia 28.06.2013 r.  do Wójta Gminy nie wpłynęły wnioski stron postępowania. 

           Na terenie planowanego przedsięwzięcia występować będzie  niewielka emisja związana z procesami cięcia metali za pomocą palników gazowych. Inwestor nie planuje instalacji systemu grzewczego w zakładowych obiektach. Należy zaznaczyć, iż zakład będzie w niewielkim stopniu powodował emisję do powietrza substancji zanieczyszczających. Wszystkie źródła nie pracują w sposób ciągły i charakteryzują się zmienną emisją.Wykonana analiza wykazała, że emisja substancji z planowanej działalności, nie spowoduje przekroczeń standardów jakości powietrza.

Na podstawie przeprowadzonych obliczeń dokonano oceny oddziaływania hałasu emitowanego z zakładu po realizacji inwestycji. Przeprowadzona ocena wykazała, że dopuszczalne poziomy hałasu będą dotrzymane.

W ramach działań minimalizujących Inwestor planuje, wzdłuż całego ogrodzenia terenu inwestycji, wprowadzić pas zieleni izolacyjnej o szerokości 1-2 m, składający się z zimozielonych drzew i krzewów.

W rejonie planowanej inwestycji nie istnieją żadne ujęcia wód gruntowych. Profil glebowy wykazuje obecność piasku (do 3 m), żwiru z ciekami wodnymi (3-4 m) oraz iłów pstrych z pasmami gliny zwałowej (4-30 m).

Teren przedsięwzięcia nie posiada przyłącza kanalizacyjnego. Zgodnie z wiedzą Inwestora wykonanie przez władze Gminy kolektora ściekowego, do którego możliwe byłoby przyłączenie działek przeznaczonych dla realizacji przedsięwzięcia nie jest w najbliższym czasie planowane. Na działce sąsiedniej (nr ewid. 289) do terenu planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest budynek mieszkalny będący własnością Inwestora. Ścieki socjalno-bytowe z tego budynku odprowadzane są do wybieralnego zbiornika bezodpływowego (szamba) wybudowanego na potrzeby tego budynku. Inwestor planuje, że dla planowanego przedsięwzięcia, zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji, wykorzystane zostanie istniejące zaplecze socjalne w budynku mieszkalnym na działce nr 289, a powstające ścieki socjalno-bytowe związane z realizacją przedsięwzięcia będą odprowadzane do szamba funkcjonującego na potrzeby tego budynku.

W uzupełnieniu do raportu Wnioskodawca stwierdził, że „warunki terenowe nie sprzyjają możliwości wykorzystania przydomowych oczyszczalni ścieków. Grunty mają tu charakter wybitnie piaszczysty, przez co są one dość łatwo przepuszczalne. Rozwiązanie polegające na zastosowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków mogłoby skutkować dużym ryzykiem zanieczyszczenia wód podskórnych, a nawet położonej głębiej warstwy wodonośnej". Tymczasem w pkt 13 uzupełnienia zaznaczono, że piaski występują do głębokości 3 m, a dalej mamy do czynienia z iłami pstrymi z pasmami gliny zwałowej - warstwa izolacyjna.

Odprowadzanie ścieków do zbiorników bezodpływowych, jak twierdzi Inwestor, jest rozwiązaniem czasowym, gdyż z chwilą rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej przedmiotowy teren zostanie do niej podłączony, a zbiornik bezodpływowy zostanie wyłączony z użytku.

Należy zauważyć, iż w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy zbiorniki bezodpływowe na ścieki nie są akceptowane, mogą bowiem stwarzać realne zagrożenie dla środowiska gruntowo - wodnego. Ich skład sprawia, że jest to źródło fermentujących substancji organicznych, bakterii i wirusów chorobotwórczych. W wyniku beztlenowego rozkładu ścieków tworzą się toksyczne gazy. Ich stężenie może być bardzo wysokie, a przy złej wentylacji nawet zagrażające życiu.

Szczególnie niekorzystne jest również działanie zawartych w nich różnego typu środków chemicznych (np. detergentów). Niszczą one bowiem florę bakteryjną, hamując rozkład substancji organicznej i ograniczając przebieg procesów samooczyszczania się wód. Reasumując, głównym źródłem zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych są ścieki komunalne, które największe zagrożenie stwarzają w miejscowościach posiadających wodociąg, a nie posiadających kanalizacji, wyposażonych jedynie w zbiorniki bezodpływowe (szamba).

Z uwagi na fakt, iż zaplecze socjalne będzie zorganizowane w budynku, który podłączony jest do istniejącego szamba, w przesłanej dokumentacji zaproponowano właśnie taki sposób rozwiązania gospodarki ściekowej, z zastrzeżeniem, że zbiornik bezodpływowy użytkowany będzie nie dłużej niż do momentu skanalizowania rozpatrywanego obszaru. Jednakże ze względu na to, iż nie znany jest konkretny termin podłączenia do kanalizacji Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, zaleca zastosowanie przydomowej oczyszczalni ścieków.

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły. Z uwagi na rodzaj, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że przy zastosowaniu rozwiązań opisanych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, jego realizacja i eksploatacja nie wpływa na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjętym Uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r., Nr 49, poz. 549).

Realizacja przedsięwzięcia, zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji, nie spowoduje konieczności zapewnienia odprowadzenia ścieków przemysłowych, ponieważ ścieki takiego rodzaju nie będą powstawały.

Dla planowanego przedsięwzięcia istnieje konieczność zorganizowania odprowadzenia wód opadowych i roztopowych. Zaprojektowany i wykonany zostanie system odprowadzania wód opadowych i roztopowych z powierzchni utwardzonych i dachów istniejących oraz planowanych obiektów budowlanych. Wody opadowe przed wprowadzeniem do środowiska będą oczyszczane w piaskowniku i separatorze substancji ropopochodnych. Następnie będą one gromadzone w podziemnym zbiorniku bezodpływowym, z którego będą one wykorzystywane do podlewania roślinności. Rozwiązaniem alternatywnym jest wykonanie układu rozsączającego, dzięki któremu wody podczyszczone w piaskowniku i separatorze substancji ropopochodnych byłyby rozfiltrowane do gruntu za pomocą studni chłonnych.

Projektowana inwestycja jest zlokalizowana poza obszarami chronionymi z tytułu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.), w odległości około 0,7 km od Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Drwęcy oraz około 1,2 km od obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty Dolina Drwęcy PLH280001 i rezerwatu przyrody „Rzeka Drwęca".

Wzdłuż ogrodzenia działek rosną młode świerki (w wieku ok. 8-10 lat). Nie zachodzi konieczność ich wycinki.

Jednocześnie, ze względu na bliskość obszarów chronionych, do planowanych nasadzeń zieleni ochronnej zaleca się stosować gatunki rodzime. Po analizie zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie, biorąc pod uwagę sposób zagospodarowania terenów sąsiednich oraz brak powiązań inwestycji innymi przedsięwzięciami, nie przewiduje się na danym obszarze wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania. Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii oraz stosownych środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości dla środowiska, w związku z planowanym zamierzeniem, nie stwierdzono konieczności przeprowadzania ponownej oceny oddziaływania na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie ww. decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w raporcie o oddziaływaniu na środowisko. Ponadto, ze względu na lokalizację inwestycji w dużej odległości od granic państwa oraz zakres jej oddziaływania nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko. Z uwagi na położenie planowanej inwestycji oraz brak bezpośredniej lub pośredniej ingerencji w siedliska wodne i towarzyszące dolinie rzeki Drwęcy, realizacja inwestycji nie spowoduje negatywnego wpływu na stan zachowania przedmiotów ochrony, cel ochrony, ciągłość i integralność ww. obszaru Natura 2000.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.  

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach traci ważność po upływie czterech lat, od dnia, w którym stała się ostateczna. Termin ważności decyzji może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły warunki się określone w decyzji.

 

POUCZENIE:

Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu, ul. Targowa 13/15, 87-100 Toruń, za pośrednictwem Wójta Gminy Lubicz w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

 

Otrzymują strony:

1. Pan Adrian Malinowski, ul. Por.Trzaskalskiego 9,Lubicz Górny, 87-162 Lubicz,

2. Zarząd Dróg Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubiczu, ul. Toruńska 36 A,87-162 Lubicz,

3. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Zarząd Dróg w Toruniu,ul. Polna 113, 87-100 Toruń,

4. pozostałe strony wg załącznika,

5. a/a MG

 

Do wiadomości;

1 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Toruniu

   Ul, Szosa Bydgoska 1,

   87-100 Toruń,

2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska,

    Ul. Dworcowa 63,

    85-950 Bydgoszcz

 

 

                                               Załącznik  nr 1-Charakterystyka przedsięwzięcia

 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na  prowadzeniu punktu skupu złomu na nieruchomościach działki nr.290,291-obręb Lubicz Górny, Gmina Lubicz

 

Inwestycja polegać będzie na uruchomieniu punktu skupu złomu. Przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na działkach o nr ewidencyjnym 290 i 291 w obrębie miejscowości Lubicz Górny, gmina Lubicz.

 Plac jest pokryty płytami żelbetowymi o łącznej powierzchni około 1000 m2, z czego około 800 nr pokrywa w całości przeznaczoną pod inwestycję część działki 290, a pozostałe 200 m2 znajduje się na terenie działki 291.

W ramach zamierzenia nastąpi m.in.:

      1.rozbudowa utwardzonego placu betonowego na terenie działki 291 o kolejne około 200 m2 - w tym celu wykorzystana zostanie powierzchnia, która obecnie stanowi trawnik zlokalizowany w północno-wschodnim narożniku działki,

       2.przepoziomowanie istniejącego utwardzonego placu betonowego w celu poprawy ukierunkowania                       

spływu wód opadowych i roztopowych do planowanej kanalizacji deszczowej,

      3.budowa kanalizacji deszczowej wraz z piaskownikiem i separatorem zanieczyszczeń ropopochodnych.

        Celem realizacji przedsięwzięcia jest uruchomienie nowego punktu skupu złomu metali żelaznych i metali kolorowych, w którym realizowane będzie zbieranie, segregacja krótkotrwałe przechowywanie, przeładunek i przekazywanie do odzysku odpadów metali żelaznych oraz odpadów metali kolorowych. Skup złomu będzie prowadzony wyłącznie od przedsiębiorców i nie będzie otwarty dla osób fizycznych.

Odpady będą selektywnie magazynowane w oznakowanych pojemnikach zabezpieczonych przed przypadkowym lub niekontrolowanym wydostawaniem się odpadów, ustawionych w miejscu wydzielonym i zabezpieczonym przed dostępem osób postronnych, na utwardzonym placu betonowym.

Do punktu skupu przyjmowane będą również odpadowe kable i przewody elektryczne, które poddawane będą obróbce polegającej na oddzieleniu włókien metalowych od materiałów izolacyjnych przy użyciu separatora mechanicznego, a następnie na zgranulowaniu metalowych włókien i kabli przy pomocy granulatom. Oddzielone w ten sposób zgranulowane metale oraz materiały izolacyjne (tworzywa sztuczne), będą podlegały selektywnemu gromadzeniu w odpowiednio przeznaczonych kontenerach. Ww. proces separacji oraz granulacji odbywał się będzie w zamkniętej hali technologicznej.

W przypadku pozostałych przyjmowanych odpadowych elementów metalowych, może wystąpić sytuacja, w której konieczne będzie wykonanie prostych czynności demontażowych, np. rozkręcanie śrub, przycinanie nitów, oddzielanie materiałów niemetalowych od metali. Przedmiotowe czynności wykonywane będą przy użyciu prostych, ogólnodostępnych narzędzi ręcznych, a także palników gazowych, szlifierki kątowej, wiertarko wkrętarki, młotków, nożyc do cięcia blachy oraz kluczy pneumatycznych i elektrycznych. Przedmiotowy proces z założenia wykonywany będzie w zamkniętym pomieszczeniu hali technologicznej. Jednakże w sytuacjach szczególnych, gdy z uwagi na gabaryty lub inne właściwości odpadów (np. kształt lub ciężar) nie będzie możliwe wprowadzenie ich do wnętrza hali technologicznej, dopuszcza się prowadzenie przedmiotowych czynności na przestrzeni otwartej utwardzonego placu przeładunkowego.

W punkcie nie będą zbierane odpady niebezpieczne oraz zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne, a także nie będą przyjmowane przedmioty wykonane z metali, w których mogłyby znajdować się pozostałości jakichkolwiek smarów, olejów lub innego typu płynów eksploatacyjnych.

Na terenie punktu nie będą prowadzone procesy związane z myciem, prasowaniem, belowaniem, czy strzępieniem odpadów.

Punkt skupu złomu zostanie ogrodzony i zabezpieczony przed dostępem osób postronnych.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w raporcie szacowana ilość zbieranych odpadów wyniesie ok. 1941 Mg/rok.

Eksploatacja zakładu prowadzona będzie wyłącznie w porze dziennej (w godzinach od 700 do 1 500) od poniedziałku do piątku.

Zakłada się zatrudnienie 3 pracowników

Źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będzie ruch pojazdów samochodowych po terenie zakładu. Inwestor zakłada, że po terenie planowanego do realizacji punktu skupu złomu poruszały się będą następujące pojazdy:

1.pojazd transportowy - samochód ciężarowy wyposażony w urządzenie hakowe. Częstotliwość wjazdu i wyjazdu na teren przedsięwzięcia nie będzie większa niż 1 raz dziennie, dodatkowo pojazd w sposób nieregularny będzie wykonywał krótkotrwałe manewry, w zależności od potrzeb (załadunek i rozładunek kontenerów transportowych);

2.pojazd załadunkowy - wózek widłowy o napędzie gazowym lub ładowacz czołowy typu „tur" - pojazd będzie przeprowadzał krótkotrwałe manewry polegające na rozładunku złomu dostarczonego do punktu skupu oraz załadunku materiałów posortowanych do kontenerów transportowych.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia występować będzie również niewielka emisja związana z procesami cięcia metali za pomocą palników gazowych.

Inwestor nie planuje instalacji systemu grzewczego w zakładowych obiektach. Należy zaznaczyć, iż zakład będzie w niewielkim stopniu powodował emisję do powietrza substancji zanieczyszczających. Wszystkie źródła nie pracują w sposób ciągły i charakteryzują się zmienną emisją.

W rejonie planowanej inwestycji nie istnieją żadne ujęcia wód gruntowych. Profil glebowy wykazuje obecność piasku (do 3 m), żwiru z ciekami wodnymi (3-4 m) oraz iłów pstrych z pasmami gliny zwałowej (4-30 m).

Teren przedsięwzięcia nie posiada przyłącza kanalizacyjnego. Zgodnie z wiedzą Inwestora wykonanie przez władze Gminy kolektora ściekowego, do którego możliwe byłoby przyłączenie działek przeznaczonych dla realizacji przedsięwzięcia nie jest w najbliższym czasie planowane. Na działce sąsiedniej (nr ewid. 289) do terenu planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest budynek mieszkalny będący własnością Inwestora. Ścieki socjalno-bytowe z tego budynku odprowadzane są do wybieralnego zbiornika bezodpływowego (szamba) wybudowanego na potrzeby tego budynku. Inwestor planuje, że dla planowanego przedsięwzięcia, zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji, wykorzystane zostanie istniejące zaplecze socjalne w budynku mieszkalnym na działce nr 289, a powstające ścieki socjalno-bytowe związane z realizacją przedsięwzięcia będą odprowadzane do szamba funkcjonującego na potrzeby tego budynku.

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły. Z uwagi na rodzaj, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że przy zastosowaniu rozwiązań opisanych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, jego realizacja i eksploatacja nie wpływa na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjętym Uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r., Nr 49, poz. 549).

Realizacja przedsięwzięcia, zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji, nie spowoduje konieczności zapewnienia odprowadzenia ścieków przemysłowych, ponieważ ścieki takiego rodzaju nie będą powstawały.

Dla planowanego przedsięwzięcia istnieje konieczność zorganizowania odprowadzenia wód opadowych i roztopowych. Zaprojektowany i wykonany zostanie system odprowadzania wód opadowych i roztopowych z powierzchni utwardzonych i dachów istniejących oraz planowanych obiektów budowlanych. Wody opadowe przed wprowadzeniem do środowiska będą oczyszczane w piaskowniku i separatorze substancji ropopochodnych. Następnie będą one gromadzone w podziemnym zbiorniku bezodpływowym, z którego będą one wykorzystywane do podlewania roślinności. Rozwiązaniem alternatywnym jest wykonanie układu rozsączającego, dzięki któremu wody podczyszczone w piaskowniku i separatorze substancji ropopochodnych byłyby rozfiltrowane do gruntu za pomocą studni chłonnych.

Projektowana inwestycja jest zlokalizowana poza obszarami chronionymi z tytułu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.), w odległości około 0,7 km od Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Drwęcy oraz około 1,2 km od obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty Dolina Drwęcy PLH280001 i rezerwatu przyrody „Rzeka Drwęca".

drukuj (DECYZJA)

Metryka

  • opublikował: Kamila Mróz
    data publikacji: 2013-07-01 07:48

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 99051
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2013-08-13 12:18:24