Odnośniki
Intranet
Kalendarium
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Najbliższe wydarzenia
Przejdź do: www.lubicz.pl
Treść strony
Zasady podejmowania i wykonywania działaności gospodarczej.
Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa, w szczególności dotyczących ochrony przed zagrożeniem życia, zdrowia ludzkiego i moralności publicznej, a także ochrony środowiska. Ponadto przedsiębiorca obowiązany jest zapoznać się ze wszystkimi warunkami prowadzenia działalności gospodarczej wynikającymi z obowiązujących przepisów, oraz stosować się do nich w trakcie jej wykonywania. Jeżeli zaś przepisy szczególne nakładają obowiązek posiadania odpowiednich uprawnień zawodowych przy wykonywaniu określonego rodzaju działalności gospodarczej, przedsiębiorca obowiązany jest zapewnić, aby czynności w tym zakresie były wykonywane bezpośrednio przez osobę legitymująca się posiadaniem takich uprawnień.
Na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej oraz przepisów ustaw szczególnych podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej może wiązać się dodatkowo z obowiązkiem uzyskania przez przedsiębiorcę koncesji, zezwolenia lub wpisu do rejestru działalności regulowanej.
Reglamentacja działalności gospodarczej stanowi ograniczenie swobody jej podejmowania i wykonywania. Zgodnie z art.22 Konstytucji RP reglamentacja jest dopuszczalna tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Ochrona konstytucji zasady swobody działalności gospodarczej wymaga, zatem dbałości pracodawcy, aby zakres i formy reglamentacji działalności gospodarczej pozostawały w proporcji do przyczyn jej stosowania.
Prawo działalności gospodarczej spowodowało znaczne zmniejszenie zakresu i rygoryzmu reglamentacji działalności gospodarczej. Po wejściu w życie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jeszcze mniej jest koncesji i zezwoleń, zezwoleń wiele z nich zastąpił wpis do rejestru działalności regulowanej.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w art. 46 określa 6 dziedzin działalności, których podjęcie wymaga koncesji, a prowadzenie innych koncesji w dziedzinach działalności mających szczególne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo państwa lub obywateli albo inny ważny interes publiczny jest dopuszczalny w przypadku, gdy działalność ta nie może być wykonywana jako wolna lub po uzyskaniu wpisu do działalności regulowanej albo zezwolenia oraz wymaga zmiany niniejszej ustawy. Przepisy dotyczące procedury udzielania i cofania koncesji są bardziej szczegółowe niż te ze starej ustawy z 1999r. Nowością jest, że koncesje – jeśli liczba ubiegających się o nie i dających rękojmię prawidłowego wykonywania działalności jest większa niż liczba koncesji – udzielane są w trybie przetargu, a nie jaki dotychczas po przeprowadzeniu rozprawy administracyjnej. Decyduje wysokość zadeklarowanych opłat za udzielenie koncesji. Szczegółowy zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu określają przepisy odrębnych ustaw.
W zakresie reglamentacji działalności objętej dotychczas zezwoleniami u.s.d.g. wprowadza wiele zmian. Dziedziny, w których dodatkowo, poza samą rejestracją podjęcie działalności musi poprzedzać uzyskanie zezwolenia (art. 75), ograniczono do 26, odsyłając w tym zakresie do przepisów ustaw szczególnych.
Gdy chodzi o inną działalność, której prowadzenie wymaga spełnienia szczególnych warunków i jeżeli przepis odrębnej ustawy stanowi, że dany rodzaj działalności jest działalnością regulowaną, przedsiębiorca może wykonywać tę działalność po uzyskaniu wpisu do działalności regulowanej.
Wejście w życie u.s.d.g. wymagało dostosowania do niej licznych ustaw odnoszących się do warunków prowadzenia działalności zarobkowej. W związku z rezygnacją z wielu zezwoleń i uznaniem wielu rodzajów działalności za regulowaną konieczna była korekta ustaw normujących te rodzaje aktywności gospodarczej. Zmiany te znalazły się w bardzo obszernych przepisach wprowadzających u.s.d.g, które zawierają mi.in. nowelizację 33 ustaw, często dotyczących wielu przepisów.
Zachowują ważność, do upływu terminu, na który je udzielano, licencje, zezwolenia i zgody na działalność. Straciły moc, z dniem wejścia w życie u.s.d.g. tylko zezwolenia na taką działalność, do której prowadzenia nie są potrzebne i która nie należy do działalności regulowanej. Co ważne, przedsiębiorcy mający zezwolenia na prowadzenie ok.20 rodzajów działalności, zostaną automatycznie wpisani do nowych rejestrów, zgodnie z zakresem posiadanych dotychczas zezwoleń, chyba, że przepisy dotyczące danego rodzaju działalności pozwalają im działać w szerszym zakresie (art.37 ust.3 przepisów wprowadzających u.s.d.g).
W u.s.d.g. nie unormowano wszystkich kwestii związanych z koncesjami, zezwoleniami i działalnością regulowaną. Szczegółowe warunki, jakie musi spełnić przedsiębiorca, by w ogóle je rozpocząć, i formalności, jakich musi dopełnić, by ją prowadzić, nadal określają przepisy odrębnych ustaw. Nie zniknęły również różnego rodzaju licencje, pozwolenia, zgody, upoważnienia, certyfikaty, przydziały częstotliwości, limity produkcji, dopuszczenia do produkcji i obrotu.
Metryka
- data wytworzenia: 2004-10-14
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2004-10-14 14:49
- zmodyfikował: Kamila Mrózostatnia modyfikacja: 2005-07-21 09:27