Biuletyn Informacji Publicznej
URZĄD GMINY LUBICZ

Wyszukiwarka

Odnośniki

Intranet

Zaloguj się
:
:

Kalendarium

« poprzedni miesiąckwiecień 2024» następny miesiąc
PnWtŚrCzwPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: www.lubicz.pl

Treść strony


DECYZJA

OŚW.7624-1(17)/09                                                  Lubicz, dn. 14.09.2009 r.

DECYZJA

Na podstawie art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zmianami) art.75 ust.1 pkt 4, art82, art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r.-o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko( Dz. U. z 2008 r., Nr.199,poz.1227 ze zmianami) § 3 ust.1 pkt. 52a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.11.2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 2573) oraz upoważnienia Wójta Gminy Lubicz – decyzja nr ORG-0153-8/05 z dnia 08.05.2005 r., po rozpatrzeniu wniosku nr rej. 988 – złożonego w dniu 27.01.2009 r.-data wpływu, przez firmę „KAMETAL POLSKA” Sp. z o.o., ul. Włocławska 131, 87-100 Toruń o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na korzystanie ze środowiska dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo-socjalną na działce nr geod.247-obręb Grębocin, Gmina Lubicz

określam warunki środowiskowe korzystania ze środowiska naturalnego

dla Inwestora- firmy „KAMETAL POLSKA” Sp. z o.o., ul. Włocławska 131, 87-100 Toruń, w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo-socjalną na działce nr geod.247-obręb Grębocin, Gmina Lubicz, polegające na :

I. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie polega na budowie hali produkcyjnej z częścią socjalno- biurową, dla zakładu branży metalowej „KAMETAL POLSKA” Sp. z o.o. w Toruniu, ul. Włocławska 131, wytwarzającego konstrukcje stalowe dla przemysłu i budownictwa. Projektowana hala zlokalizowana będzie w Grębocinie przy ul. Okrężnej (działka nr 247), na pograniczu Gminy Lubicz i miasta Torunia.
Projekt przewiduje budowę hali o wymiarach 60m x 25m i wysokości 10m, o powierzchni 1500m2 oraz przyległego budynku biurowo- socjalnego o powierzchni 144,3m2.
Przewidziany pod inwestycję teren działki geodezyjnej nr 247, nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jest to teren niezabudowany, użytkowany rolniczo, graniczący z istniejącą zabudową zagrodową oraz terenami zabudowy przemysłowej miasta Torunia. Na wniosek złożony w dniu 6.04.2007 r. przez Pana Karola Bochockiego, ul. Włocławska 131, 87-100 Toruń, Wójt Gminy Lubicz wydał 29.05.2007 r. decyzję nr 68/07 o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo-socjalną na działce nr geod.247-obręb Grębocin, Gmina Lubicz. Działka zlokalizowana jest na terenie, który zgodnie z wygasłym miejscowym ogólnym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczony był pod zabudowę przemysłową (po perspektywie) i oznaczony był symbolem PS, RPH, UR, a w projekcie planu będącego w końcowej fazie procedury sporządzania, teren przeznaczony jest pod zabudowę usługową i mieszkaniową jednorodzinną, oznaczony jest symbolem C U6/MN. W projekcie nowego planu uwzględniono postulat inwestora o przeznaczeniu w/w działki na działalność produkcyjną.
W ramach powyższego zadania inwestycyjnego wybudowana zostanie hala przemysłowa przeznaczona do produkcji konstrukcji stalowych z zapleczem biurowo- socjalnym o łącznej powierzchni 1644,3m2. Będzie to budynek o ścianach pełnych, doświetlonych świetlikami dachowymi.
Otoczenie budynku stanowić będą tereny utwardzone, drogi wewnętrzne, place manewrowe i parkingi. Bilans terenu przedstawia się następująco:
Powierzchnia nieruchomości wynosi 10 740,5m2, w tym:
-powierzchnia zabudowy 1 644,3m2
-powierzchnia terenów utwardzonych (place, parking) 1 309,4m2
-powierzchnia terenów biologicznie czynnych 7 786,8m2
Proces technologiczny zakładu obejmie: cięcie blach, gięcie profili, wykonywanie otworów, skręcanie, szlifowanie oraz spawanie elementów konstrukcyjnych (nie przewidziano malowania elementów).

Ia. Rodzaj technologii robót przy realizacji przedsięwzięcia:

Na etapie realizacji mogą pojawić się oddziaływania na środowisko wynikające z prac budowlanych. Roboty będą obejmowały: niwelację terenu, zdjęcie warstwy glebowej z powierzchni przeznaczonych pod zabudowę, wykonanie wykopów ziemnych pod fundamenty i instalacje niezbędnej infrastruktury oraz przemieszczenie mas ziemi pochodzących z wykopów.
Halę produkcyjną zaprojektowano z konstrukcji szkieletowej na słupach stalowych, dach o konstrukcji stalowej w postaci wiązarów kratowych. Budynek socjalno-biurowy dostawiony do hali w części frontowej, zaprojektowano jako murowany, o dwóch kondygnacjach naziemnych, z dachem płaskim.
Planowana infrastruktura- przyłącze wodociągowe zaprojektowano z istniejącej sieci wodociągowej o przekroju 110mm, przebiegającej przez teren działki; dla oczyszczenia ścieków zaprojektowano oczyszczalnię biologiczną ze zbiornikiem o pojemności V=3000 l i polem filtracyjnym o powierzchni ok. 60m2 . Tymczasowo, zgodnie z warunkami decyzji o warunkach zabudowy przewidziano odprowadzenie ścieków do zbiornika bezodpływowego. Przyłącze energetyczne do budynku zaprojektowano linią kablową 220/380V od projektowanego złącza kablowo-pomiarowego usytuowanego na granicy działki.
Hala produkcyjna podzielona zostanie na następujące działy(sektory):
-magazyn surowca (blachy, profile),
- dział przygotowania produkcji (cięcie, gięcie, wycinanie otworów),
-dział montażu konstrukcji (spawanie),
-dystrybucja wyrobów gotowych.
W hali produkcyjnej, głównie w dziale montażu, gdzie usytuowane będą stanowiska spawania i szlifowania elementów konstrukcji, przewiduje się zastosowanie systemu wentylacyjnego Push-Pull do oczyszczania powietrza w strefie prac spawalniczych, współpracującego z wentylacją ogólną, zapewniającą wymianę powietrza oraz bezpieczeństwo przeciwpożarowe obiektu. Do budynku hali, od strony południowo- zachodniej, dobudowany zostanie parterowy budynek biurowo- socjalny.
W okresie budowy urządzeń infrastruktury technicznej, a także docelowego zagospodarowania terenu, uciążliwości będą związane z istniejącym placem budowy. Będzie się to wiązało głownie z nasileniem ruchu pojazdów, dostarczających materiały budowlane na miejsce budowy. Ma to jednocześnie związek z emisją zanieczyszczeń do atmosfery tj. pyłami, kurzem, spalinami z pracującego sprzętu na placu budowy i środków transportu. Emisja pyłów może być związana z rozwiewaniem pryzm urobku wydobytego podczas prac i składowanego w rejonie budowy. Przy prawidłowo prowadzonych robotach oddziaływanie to będzie krótkotrwałe i odwracalne oraz nie będzie miało większego wpływu na stan środowiska atmosferycznego.
Budowa nie spowoduje konieczności wycinki drzew ani krzewów, ponieważ na terenie inwestycji brak jest trwałej pokrywy roślinnej.
Ze względu na niewielkie zróżnicowanie wysokościowe, dochodzące w obrysie projektowanej hali do 1,5m, prace niwelacyjne nie spowodują znaczącej zmiany w ukształtowaniu terenu. W ich wyniku nakład ziemi zdjęty w części północnej działki zostanie użyty do podwyższenia rzędnej terenu w części południowo- zachodniej. Grunty spoiste zdjęte w trakcie prac niwelacyjnych nie mogą być użyte do wykonania nasypu pod fundamenty projektowanej hali. Wykopy pod stopy fundamentowe o głębokości 1,10m nie naruszą wód gruntowych, które w rejonie placu budowy występują na głębokości poniżej 2m ppt.

II. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji, eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

1. w zakresie gospodarki odpadami:
-posiadacz odpadów jest obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, wymaganiami ochrony środowiska oraz obowiązującymi planami gospodarki odpadami,
-wytwórca odpadów powinien prowadzić takie działania, aby zapobiegać powstaniu odpadów lub ograniczyć ich ilość w zakresie negatywne oddziaływania na środowisko,
-jeżeli nie uda się zapobiec powstawaniu odpadów wytwórca obowiązany jest zapewnić zgodny z zasadami ochrony środowiska odzysk odpadów u źródła lub przekazać odpady odbiorcy posiadającemu odpowiednie pozwolenie na odzysk, unieszkodliwienie lub zbieranie odpadów,
- odpady bytowo-gospodarcze, których ilość szacuje się na ok. 1,5-2,0m3 należy gromadzić w przeznaczonym do tego pojemniku. Dla gromadzenia oszacowanej ilości odpadów konieczne będzie ustawienie jednego pojemnika o pojemności 1,1m3 opróżnianego min.1 x 2 tygodnie,
-odpady poprodukcyjne(cząstki i pyły żelaza oraz jego stopy, a także odpady spawalnicze) należy gromadzić w specjalnie wydzielonym boksie,
- w związku z funkcjonowaniem zakładu powstawać będą także inne odpady, należące do kategorii odpadów niebezpiecznych. Wytwórca odpadów powinien zapewnić sposób postępowania z nimi zgodny z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628). Odpady te powinny być gromadzone selektywnie, w odpowiednich pojemnikach, w wydzielonym i odpowiednio zabezpieczonym miejscu oraz przekazywane do zagospodarowania lub unieszkodliwiania wyspecjalizowanym firmom,
-biorąc pod uwagę przewidywaną ilość wytwarzanych w projektowanym zakładzie odpadów niebezpiecznych, która wynosić będzie powyżej 0,1 Mg/rok, obowiązkiem inwestora jest uzyskanie decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi.

2. w zakresie ochrony przyrody:
-w trakcie przygotowania i realizacji inwestycji należy zapewnić oszczędne korzystanie z terenu,
-działkę, na której prowadzona będzie działalność należy otoczyć pasem zieleni izolującej, średnio i wysokopiennej,
- po oddaniu przedsięwzięcia do użytkowania należy wykonać analizę porealizacyjną oddziaływania zakładu na otaczające środowisko. W przypadku uzyskania ponadnormatywnych wyników pomiarów-podjąć działania zmierzające do uzyskania właściwych parametrów środowiska,

3. w zakresie gospodarki wodno-ściekowej:
- w czasie projektowania i realizacji inwestycji należy zapewnić rozwiązania technologiczne i techniczne w zakresie ochrony gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniami, a tym samym ograniczyć jej negatywny wpływ na środowisko i zdrowie ludzi,
-na etapie realizacji głębokość wykopów pod stopy fundamentowe wyniesie 1,10m w celu nie naruszenia wód gruntowych znajdujących się na głębokości 2m,
-ścieki sanitarne z części socjalnej odprowadzane będą do szczelnego zbiornika i wywożone do punktu zlewnego oczyszczalni komunalnej,
-na odprowadzanie podczyszczonych w piaskowniku i separatorze ścieków deszczowych w ilości Q-27,3dm3/s do gruntu należy uzyskać pozwolenie wodno-prawne,
-inwestycja nie może naruszyć stosunków wodnych w gruncie i wpływać ujemnie na jakość wód podziemnych i powierzchniowych.

4. w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza i emisji hałasu:
-w procesie produkcyjnym należy stosować urządzenia i technologie nie wnoszące do otoczenia ponadnormatywnych ilości zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz przekroczeń norm hałasu,
-projektowane systemy wentylacji mechanicznej winny być wyposażone w filtry o dużej skuteczności eliminacji zanieczyszczeń,
-gazy i pyły z kotłowni węglowej odprowadzane będą emitorem stalowym E-1 o wysokości minimalnej h=11m i średnicy wylotowej d=0,3m. Czas pracy kotłowni- 1600h/rok,
- zanieczyszczenia do powietrza tj. pył ogółem- 0,118Mg/rok, tlenek węgla- 2,52Mg/rok, tlenki manganu- 0,007Mg/rok, tlenki niklu-0,0036Mg/rok, tlenki chromu-0,0036Mg/rok z procesów spawania będą wyłapywane przez system wentylacji wewnętrznej ogólnej i odprowadzane emitorem E-2 o wysokości h=8m zaprojektowanym na potrzeby zakładu, czas pracy spawalni- 2100h/rok,
- źródła hałasu- 2 centrale wyciągowe wentylacji ogólnej (o mocy 67dB) zlokalizowane na szczytach hali na wysokości h=8m i jednej centrali nawiewnej na wysokości h=3m(o mocy 72 dB) pracować będą tylko w porze dziennej,
-poziom równoważny dźwięku wewnątrz hali produkcyjnej nie może przekraczać wartości 95db,
-od strony południowo- wschodniej należy wykonać pełne ogrodzenie pełniące rolę ekranu akustycznego o wysokości 3m i długości 40m.

III. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym.
-średnia izolacyjność przegród budowlanych winna wynosić 35 dB,
-prace budowlane należy prowadzić zgodnie z zasadami ochrony środowiska zapewniając w szczególności ochronę gleb, naturalnego ukształtowania terenu w zakresie stosunków wodnych,
-w południowej części działki, pomiędzy parkingiem i ogrodzeniem należy uwzględnić miejsce na gromadzenie odpadów stałych, w postaci kontenera w formie zadaszonej wiaty,
-w celu poprawy wartości krajobrazowych oraz izolacji terenów mieszkaniowych należy uwzględnić w projekcie wprowadzenie pasa zieleni izolującej, średnio i wysokopiennej,
- zaprojektować w celu ograniczenia emisji hałasu pełne ogrodzenie od strony południowo- wschodniej, o wysokości 3m i długości 40m,
-w celu oczyszczania powietrza w strefie prac spawalniczych, przewiduje się zastosowanie systemu wentylacyjnego Push-Pull, współpracującego z wentylacją ogólną, zapewniającą wymianę powietrza oraz bezpieczeństwo przeciwpożarowe,
-biorąc pod uwagę charakter i wielkość produkcji należy uznać, że planowany zakład produkcyjny, który należy zaliczyć do obiektów przemysłowych, w trakcie eksploatacji może mieć istotny wpływ na pogorszenie higienicznych warunków środowiska w otoczeniu działki inwestora. Aby ograniczyć ten negatywny wpływ, należy na etapie wykonania projektu budowlanego przyjąć wszelkie dostępne rozwiązania związane z zagospodarowaniem działki oraz technologią produkcji, ograniczające przewidywane uciążliwości.

IV. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których prowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.
- nie jest przewidziane transgraniczne oddziaływanie przedsięwzięcia.



Uzasadnienie

Na podstawie art.71ust.1,art.74ust.1 i art.75 ust.1 pkt.4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2008 r. Nr.199,poz.1227) Inwestor- ,, KAMETAL POLSKA” Sp. z o. o, ul. Włocławska 131, 87-100 Toruń, wystąpił do Wójta Gminy Lubicz z wnioskiem dnia 27.01.2009r. nr rej.988 o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych korzystania ze środowiska naturalnego dla przedsięwzięcia polegającego na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo- socjalną na działce nr geod.247-obręb Grębocin, Gmina Lubicz.
Wójt Gminy Lubicz na podstawie art.3, ust 1 pkt. 5 ustawy z dnia 3 października sprawdził kompletność złożonego wniosku oraz zgodnie z art.61 § 4 ustawy z dnia 14.06.1960r.- Kodeks Postępowania Administracyjnego(Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zmianami) dnia 11.02.2009r. pismem nr OŚW.7624-1(1)/09 zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na korzystanie ze środowiska dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo- socjalną na działce nr geod. 247- obręb Grębocin, Gmina Lubicz.
Na podstawie art.64 ust.1 pkt. 1, w związku z art. 156 ustawy z dnia 3 października organ prowadzący postępowanie wystąpił pismem nr OŚW.7624-1(2)09 z dnia 11.02.2009r do Starosty Powiatowego w Toruniu, a także zgodnie z art.64 ust.1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego pismem OŚW.7624-1(3)09 z dnia 11.02.2009r. o wydanie opinii o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i zakresie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko naturalne. Planowane do realizacji przedsięwzięcie jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko naturalne i może wymagać sporządzenia raportu zgodnie § 3,ust.1, pkt.52 a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko ( Dz. U. z 2004. Nr.257,poz.2573 ze zmianami). Upoważnione organy - Starosta Powiatowy w Toruniu postanowieniem OS.III.7633-10/09 z dnia 18.02.2009r.( nr rej. 2241) i Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem N.NZ-402-L-38-2009 z dnia 23.02.2009r. ( nr rej. 3087) wyraziły opinie o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia a także opinie o zakresie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko naturalne.
Postanowieniem z dnia 26.03.2009 r. znak OŚW.7624-1(4)/09, na podstawie art.63 ust.1 ust.4,art.68,art.64 ust.1, art.156,.art.65 ust 1,ust.2,ust.3 –ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko(Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 oraz § 3,ust.1, pkt.52 a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r a także opinii upoważnionych organów tj. Starosty Powiatowego w Toruniu (OS.III.7633-10/09) i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (N.NZ-402-L-38-2009), Wójt Gminy Lubicz stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo-socjalną na działce nr geod.247-obręb Grębocin, Gmina Lubicz oraz nałożył na inwestora „KAMETAL POLSKA” Sp. z o.o. obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla w/w przedsięwzięcia zgodnie z art.66 ustawy z dnia 3 października 2008.
Na treść powyższego postanowienia zgodnie z art. 141 Kodeksu Postępowania Administracyjnego zażalenie wniosły strony postępowania- Państwo Ewa i Piotr Adamkiewicz (dnia 06.04.2009r.-data wpływu, nr rej.3641) i Pani Teresa Żurek(dnia 06.04.2009r.-data wpływu, nr rej. 3643), a także Pan Marian Więcek (06.04.2009r.-data wpływu, nr rej. 3642), nie uznany przez organ za stronę prowadzonego postępowania. Wnoszący zażalenia w uzasadnieniu zażalenia stwierdzili, iż nie wyrażają zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia, ponieważ tereny działek przylegające do działki nr geod. 247 będą nieatrakcyjne dla przyszłych potencjalnych nabywców i stracą znacząco na wartości. Ponadto, skarżący wskazują, że tego rodzaju inwestycja zrodzi społeczne i sąsiedzkie konflikty. Dodatkowo do akt sprawy dołączono protest wraz z podpisami części mieszkańców zamieszkałych przy ulicy Okrężnej z dnia 26.02.2009r.(02.03.2009r.- data wpływu), który złożony został na ręce Przewodniczącego Rady Gminy Lubicz. W związku z powyższym Wójt Gminy Lubicz na podstawie art. 133 Kodeksu Postępowania Administracyjnego dnia 10.04.2009r. OŚW.7624-1(5)/09 przesłał zażalenie stron postępowania na postanowienie Wójta Gminy Lubicz nr OŚW.7624-1(4)/09 z dnia 26.03.2009 wraz z aktami sprawy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu. Strony postępowania zostały poinformowane dnia 14.04.2009r. pismem nr OŚW.7624-1(6)/09 o złożonych zażaleniach do postanowienia Wójta Gminy Lubicz, nr OŚW.7624-1(4)/09 z dnia 26.03.2009r.
Dnia 7.05.2009r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze wydało postanowienie nr SKO-60-4/09(24.06.2009r.-data wpływu, nr rej. 6479), w którym uchyliło w całości zaskarżone postanowienie Wójta Gminy Lubicz i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. W dniu 30.06.2009r. Wójt Gminy Lubicz wydał zawiadomienie nr OŚW.7624-1(9)/09, w którym poinformował strony postępowania, że na skutek postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego, nr pisma SKO 60-4/09 z dnia 7 maja 2009r. nastąpiło uchylenie postanowienia Wójta Gminy Lubicz, OŚW.7624-1(4)/09 z dnia 26.03.2009r., a sprawę przekazano do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. W uzasadnieniu postanowienia Samorządowe Kolegium Odwoławcze uznało, iż organ pierwszej instancji nie ustalił prawidłowo katalogu stron uczestniczących w przedmiotowym postępowaniu, w związku z czym prowadzone postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na korzystanie ze środowiska dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo- socjalną na działce nr geod. 247- obręb Grębocin, Gmina Lubicz uznano za wadliwe. Wójt Gminy Lubicz, jako organ pierwszej instancji, przedmiot stron dał wyłącznie właścicielom działek sąsiednich, co według SKO przesądziło o wadliwości całego postępowania. Organ odwoławczy mając na uwadze charakter inwestycji orzekł, iż za strony postępowania należy uznać właścicieli wszystkich działek, znajdujących się w obszarze oddziaływania inwestycji. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23.04.2008r. „przez nieruchomości sąsiednie należy rozumieć nie tylko działki gruntu bezpośrednio ze sobą graniczące, ale także nieruchomości nieposiadające wspólnej granicy, lecz pozostające w zasięgu swoich wpływów lub w związku gospodarczym. O interesie prawnym właścicieli nie decyduje bowiem fakt, iż dwie działki ze sobą bezpośrednio graniczą, lecz to, że jedna z nich znajduje się w strefie oddziaływania inwestycji lokalizowanej na drugiej działce”. Stosując się do zaleceń Samorządowego Kolegium Odwoławczego oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, organ uznał Pana Mariana Więcka, właściciela działki 251/33- obręb Grębocin, gmina Lubicz, zam. ul. Białostocka 15, 87-100 Toruń za stronę w niniejszym postępowaniu i przekazał stronie kserokopie akt sprawy OŚW.7624-1/09 zawiadomieniem z dnia 30.06.2009r. OŚW.7624-1(9)/09.
Wójt Gminy Lubicz po dokonaniu ponownej, szczegółowej analizy treści złożonych dokumentów (w tym postanowienia SKO, z dnia 7.05.2009r.-SKO-60-4/09),planowanej lokalizacji inwestycji, rodzaju wytwarzanych odpadów, treści opinii upoważnionych organów wydał dnia 01.07.2009r. postanowienie nr OŚW.7624-1(10)/09, w którym stwierdził, że w/w przedsięwzięcie jest zadaniem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko naturalne i należy przeprowadzić ocenę przedsięwzięcia na środowisko, a także ustalił obowiązek sporządzenia raportu w zakresie art.66 ustawy z dnia 3 października 2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2008r. Nr.199,poz.1227).
Postanowienie nr OŚW.7624-1(10)/09 podano dnia 06.07.2009r. do publicznej wiadomości mieszkańcom Sołectwa Grębocin w sposób zwyczajowo przyjęty tzn. poprzez wywieszenie w miejscach do tego przeznaczonych na okres 14 dni. Wyżej wymienione postanowienie zostało także podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Lubiczu i umieszeniu na stronie internetowej.
W dniu 15.07.2009r. organ prowadzący sprawę zwrócił się ponownie do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Toruniu(pismo nr OŚW. 7624-1(13)/09) oraz Starosty Powiatowego w Toruniu (pismo nr OŚW. 7624-1(14)/09) o wydanie postanowień uzgadniających warunki korzystania ze środowiska naturalnego dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Wójt Gminy Lubicz w drodze obwieszczenia OŚW.7624-1(12)/09, z dnia 15.07.2009r. podał do wiadomości publicznej informację o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo- socjalną na działce nr geod.247-obręb Grębocin, Gmina Lubicz, publikując treść obwieszczenia na stronie internetowej UG Lubicz, tablicy ogłoszeń UG Lubicz oraz w sposób zwyczajowo przyjęty na tablicy ogłoszeń w miejscu realizacji przedsięwzięcia, tj. w miejscowości Grębocin.
W odpowiedzi na pisma nr OŚW.7624-1(13)/09 i OŚW.7624-1(14)/09 do Urzędu Gminy Lubicz wpłynęły postanowienia uzgadniające oraz określające warunki do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – Starosty Powiatowego nr OS.III-7633-10/09 z dnia 04.08.2009 r. (nr rej. 8143) oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Toruniu nr N.NZ-403-L-45-2009 z dnia 05.08.2009 r. (nr rej. 8166).
Wójt Gminy Lubicz spełniając wymogi art.10 § 1 KPA pismem z dnia 11.08.2009 r. OŚW.7624-1(16)/09 zawiadomił strony postępowania o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów w postępowaniu w terminie do dnia 21.08.2009 r. W trakcie prowadzonego postępowania mającego na celu wydanie niniejszej decyzji nie zostały wniesione uwagi i wnioski związane z udziałem społeczeństwa w tym postępowaniu.


Wójt Gminy Lubicz po dokonaniu szczegółowej analizy zgromadzonych w trakcie postępowania dokumentów w tym raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko naturalne, a także treści uzgodnień dokonanych przez upoważnione organy tj. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Toruniu( pismo nr N.NZ-403-L-45-2009) i Starostwo Powiatowe w Toruniu (pismo nr OS.III-7633-10/09), stwierdził, że przedsięwzięcie to nie powinno znacząco oddziaływać na środowisko naturalne po spełnieniu określonych warunków w niniejszej decyzji na etapie realizacji i eksploatacji.

W związku z powyższy orzeczono jak w sentencji.


Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach traci ważność po upływie czterech lat, od dnia w którym stała się ostateczna. Termin ważności decyzji może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się określone w decyzji.



POUCZENIE:
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu, ul. Targowa 13/15, 87-100 Toruń, za pośrednictwem Wójta Gminy Lubicz w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.


Otrzymują strony:

1. ,,KAMETAL POLSKA” Sp. z o.o., ul. Włocławska 131.87-100 Toruń,
2. Zarząd Dróg, Gospodarki Mieszkaniowej i Komunalnej w Lubiczu, ul. Toruńska 36A,87-162 Lubicz,
3. Pozostałe strony wg załącznika nr 1,
4. a/a KK.

Do wiadomości:
1. Starostwo Powiatowe
ul. Towarowa 4-6
87-100 Toruń
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
ul. Szosa Bydgoska 1
87-100 Toruń


Załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie hali produkcji konstrukcji stalowych z częścią biurowo-socjalną na działce nr geod.247-obręb Grębocin, Gmina Lubicz.

CHARAKTERYSTYKA CAŁEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie hali produkcyjnej z częścią socjalno-biurową, dla zakładu branży metalowej KAMETA POLSKA Sp. z o.o. w Toruniu ul. Włocławska 131, wytwarzającego konstrukcje stalowe dla przemysłu i budownictwa. Projektowana hala zlokalizowana będzie w Grębocinie przy ul. Okrężnej (działka nr 247), na pograniczu Gminy Lubicz i miasta Torunia. Projekt przewiduje budowę hali o wymiarach 60 m x 25 m i wysokości 10m, o powierzchni 1500m² oraz przyległego budynku biurowo-socjalnego o powierzchni 144,3m².
Teren planowanej inwestycji obejmuje działkę nr 247 o powierzchni 1,07ha. Na opisywanym terenie planuje się budowę hali produkcyjnej oraz budynku biurowo-socjalnego o łącznej powierzchni 1.644,3m². Halę produkcyjną i budynek biurowy zaprojektowano w konstrukcji szkieletowej na słupach stalowych, dach o konstrukcji stalowej w postaci wiązarów kratowych. Ściany wykonane zostaną z płyt warstwowych.
Otoczenie budynku stanowić będą tereny utwardzone, drogi wewnętrzne, place manewrowe i parkingi. Bilans terenu przedstawia się następująco:
Powierzchnia nieruchomości wynosi 10.740,5m², w tym:
• Powierzchnia zabudowy: 1.644,3m²,
• Powierzchnia terenów utwardzonych (place, parkingi): 1.309,4m²,
• Powierzchnia terenów biologicznie czynnych – 7.786,8m²

W projektowanym zakładzie wytwarzane będą elementy konstrukcji stalowych dla budownictwa. W zakładzie zatrudnionych będzie 26 osób, w tym 20 bezpośrednio produkcyjnych (na jedną zmianę).
Proces technologiczny obejmuje następujące fazy:
• dostawa surowca (blachy, profile) – magazyn surowca
• przygotowanie produkcji – cięcie blach, gięcie profili, wiercenie i wycinanie otworów
• montaż elementów konstrukcji – skręcanie, spawanie
• szlifowanie
• dystrybucja gotowych konstrukcji
Planowane urządzenia technologiczne:
• piły do cięcia profili (2 szt.)
• gilotyna do cięcia blach
• krawędziarka do gięcia blach
• giętarka do gięcia profili
• walce do zwijania blachy
• prasa do wycinania otworów
• frezarka (1 szt)
• tokarka (3 szt)
• półautomaty spawalnicze (5 szt.)
• wiertarki (3 szt)
• szlifierka (1 szt)
• suwnice (2 szt.)
• sprężarka
Hala produkcyjna podzielona została na następujące działy (sektory):
• magazyn surowca (blachy, profile)
• dział przygotowania produkcji (cięcie, gięcie, wycinanie otworów)
• dział montażu konstrukcji (spawanie)
• dystrybucja wyrobów gotowych.

Do budynku hali dobudowany zostanie (od strony południowo-zachodniej) parterowy budynek biurowo-socjalny.
Projektowany obiekt będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do atmosfery w postaci: pyłu, pyłu zawieszonego, ditlenku azotu, ditlenku siarki, tlenku węgla, benzo-L-pirenu, tlenków manganu, niklu i chromu. Przy realizacji zakładanej wysokości emitora dla kotłowni h=11m i spawalni h=8m w zakresie emisji zanieczyszczeń do atmosfery projektowany obiekt będzie spełniał obowiązujące normy. Dla omawianego przedsięwzięcia nie będzie wymagane uzyskanie przez zakład pozwolenia na emisję gazów i pyłów. Ocenia się, że projektowana hala będzie źródłem emisji hałasu do środowiska na etapie budowy i eksploatacji. Według doświadczeń eksploatacji podobnego obiektu w Toruniu, przy ul. Włocłaskiej, poziom równoważny dźwięku wewnątrz hali produkcyjnej nie powinien przekraczać wartości 95 dB. Zainstalowane zewnętrzne urządzenia wentylacyjne nie powinny przekraczać zakładanych mocy akustycznych. Inwestycja nie spowoduje przekroczenia wartości dopuszczalnych na najbliższych terenach chronionych tj. terenie zabudowy zagrodowej.
W rejonie planowanej inwestycji nie występują obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. – o ochronie przyrody. Najbliżej położony jest obszar chronionego krajobrazu – OChK Strefy Krawędziowej Doliny Wisły, którego granica przebiega w odległości ok. 0,5km w kierunku południowo-zachodnim. Budowa i funkcjonowanie projektowanej hali nie będzie miało żadnego wpływu na ten obszar, jak też położony znacznie dalej (ok. 4km) obszar specjalnej ochrony ptaków NATURA 2000 PLB040003 „Dolina Dolnej Wisły”.

drukuj (DECYZJA)

Metryka

  • opublikował: Kamila Mróz
    data publikacji: 2010-10-25 13:06
  • zmodyfikował: Kamila Mróz
    ostatnia modyfikacja: 2010-10-25 13:10

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 358496
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2010-10-25 13:11:33