PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY LUBICZ NA LATA 2009 - 2013
Rozdział 1
Prognoza dotycząca wielkości posiadania oraz stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Gminy.
§ 1.1. Mieszkaniowy zasób Gminy Lubicz obejmuje 99 lokali mieszkalnych, znajdujących się w budynkach stanowiących własność Gminy, względnie użytkowanych na prawach współwłasności z innymi osobami.
2. Gmina posiada 44 lokale, położone w budynkach będących w całości jej własnością. Są to budynki położone w miejscowościach:
1) Brzeźno 16 ( 2 lokale),
2) Grabowiec 28 ( 7 lokali),
3) Lubicz Dolny – ul. Toruńska 17 ( 4 lokale)
4) Lubicz Górny – ul. Warszawska 3 (6 lokali), ul.Boczna 4 ( 4 lokale ); ul.Boczna 4a
( 1 lokal) , ul.Boczna 4 b ( 1 lokal ); ul.Boczna 6 ( 6 lokali )
5) Mierzynek 27 (1 lokal),
6) Młyniec Pierwszy – ul. Bierzgalska 10 (3 lokale)
7) Nowa Wieś 20 (1 lokal),
8) Złotoria – ul. Toruńska 46 (2 lokale) i ul. Pomorska 21 (1 lokal).
9) Grębocin – ul.Szkolna 8 ( 5 lokali )
3. Na prawach współwłasności Gmina posiada 21 budynków, w których jest właścicielem 55 lokali mieszkalnych. Dotyczy to budynków położonych w miejscowościach:
1) Grabowiec 12 ( 4 lokale na 8 ogółem ) i Grabowiec 19 ( 2 lokale na 5 ogółem )
2) Gronowo 66 (3 lokale na 5 ogółem); Gronowo 68 (1 lokal na 4 ogółem) i Gronowo 70
(3 lokale na 4 ogółem),
3) Grębocin – ul.Karwowskiego 5 ( 5 lokali na 7 ogółem )
4) Jedwabno 47 ( 1 lokal na 5 ogółem )
5) Krobia n/Szosą ( 1 lokal na 2 ogółem )
6) Lubicz Dolny – ul. Młyńska 1 (4 lokale na 5 ogółem) i ul. Dworcowa 29 (3 lokale na 7
ogółem),ul.Toruńska 13 ( 3 lokale na 6 ogółem ), ul.Dworcowa 44 ( 7 lokali na 11 ogółem )
7) Lubicz Górny – ul. Lipnowska 7 (2 lokale na 4 ogółem); ul. Lipnowska 43 (4 lokale na 13
ogółem); ul.Lipnowska 51 ( 4 lokale na 7 ogółem )
8) Mierzynek 11 ( 1 lokal na 2 ogółem )
9) Młyniec Pierwszy – ul.Gronowska 7 ( 2 lokale na 3 ogółem )
10) Rogówko 72 (2 lokale na 4 ogółem) i Rogówko 38 (1 lokal na 3 ogółem),
11) Złotoria – ul.Toruńska 44 ( 2 lokale na 3 ogółem )
4. Z mieszkaniowego zasobu Gminy wydzielono 3 lokale na wynajem jako lokale
socjalne. Są to 2 lokale uzyskane w drodze adaptacji na cele mieszkalne poddasza w budynku, położonym w Gronowie 66 oraz 1 lokal w Lubiczu Dolnym przy ul.Dworcowej 44
§ 2.1. Mieszkaniowy zasób Gminy obejmuje:
1) 1 budynek wybudowany ok. roku 1850,
2) 10 budynków wybudowanych ok. roku 1900,
3) 8 budynków wybudowanych ok. roku 1920,
4) 12 budynków wybudowanych ok. roku 1940,
5) 1 budynek wybudowany ok. roku 1970.
6) 1 budynek /przebudowa pralni / 2002,
7) 1 budynek /przebudowa garażu/ - 2003,
2. Podstawowym zadaniem Gminy będzie utrzymanie właściwego stanu technicznego
budynków oraz utrzymanie zasobu mieszkaniowego w stanie nie pogorszonym
§ 3.1. Sprzedaż lokali na rzecz najemców spowoduje zmniejszanie się istniejącego
zasobu mieszkaniowego, natomiast adaptacja lokali użytkowych na mieszkania spowodują nieznaczny jego wzrost. Przewiduje się, że wielkość mieszkaniowego zasobu Gminy w poszczególnych latach będzie się kształtować następująco:
Rok
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
Powierzchnia lokali w m2
|
4.056,82 m2
|
3.780.85 m2
|
3.200,85 m2
|
2.620,85 m2
|
2.170,85 m2
|
w tym lokale socjalne
|
85,45 m2
|
|
|
|
|
Adaptacja na mieszkania w m2
|
128,21 m2
Lubicz Górny
ul.Boczna 6
|
|
|
|
|
Planowana sprzedaż w m2
|
404,18 m2
( 9 lokali )
|
580 m2
(15 lokali )
|
580 m2
( 20 lokali)
|
450 m2
( 10 lokali )
|
430 m2
(10 lokali )
|
Stan zasobu na koniec roku (w m2)
|
3.780,85 m2
|
3.200,85 m2
|
2.620,85 m2
|
2.170,85 m2
|
1.740,85 m2
|
2. W latach 2009 – 2013 planuje się budowę jednego budynku z 10 - 12 mieszkaniami socjalnymi.
Rozdział 2
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata
§ 4. Jednym z ważniejszych problemów, które należy rozwiązać w dziedzinie gospodarki lokalowej, jest zły stan techniczny budynków. W dużej mierze stan ten wynika z zaawansowanego wieku obiektów, jak też ich zużycia wskutek wieloletniego eksploatowania, przy braku wystarczających środków na remonty kapitalne.
§ 5.1 Przewiduje się jednak, że stan techniczny mieszkaniowego zasobu Gminy w latach 2009 – 2013, jak i warunki zamieszkania w lokalach będą ulegały poprawie wskutek wykonania odpowiednio: wewnętrznych instalacji kanalizacyjnych w budynkach
z odprowadzeniem nieczystości ciekłych do zbiorników bezodpływowych lub do sieci kanalizacyjnej ,wymiany pokryć dachowych oraz wymiany stolarki okiennej i drzwiowej.
W pozostałym zakresie przewiduje się utrzymanie stanu technicznego na obecnym poziomie poprzez przeprowadzanie remontów bieżących.
2. W latach 2009-2013 koszty te przedstawiają się następująco:
L.P.
|
ZAKRES ROBÓT
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
Razem
|
1.
|
Wymiana stolarki okiennej
|
15.200,00
|
19.068,00
|
9.350,00
|
8.200,00
|
6.400,00
|
58.218,00
|
2.
|
Wymiana stolarki drzwiowej
|
4.600,00
|
2.680,00
|
1.600,00
|
1.930,00
|
1.720,00
|
12.530,00
|
3.
|
Wymiana oraz remonty dachów
i ścian
|
25.500,00
|
34.860,00
|
40.120,00
|
22.000,00
|
24.700,00
|
147.180,00
|
4.
|
Wymiana podłóg
|
4.700,00
|
3.500,00
|
3.700,00
|
2.610,00
|
2.720,00
|
17.230,00
|
5.
|
Naprawa /wymiana/
instalacji elektr.
|
2.500,00
|
1.420,00
|
1.500,00
|
2.650,00
|
1.540,00
|
9.610,00
|
6.
|
Malowanie klatek schodowych
|
2.700,00
|
2.000,00
|
1.600,00
|
1.460,00
|
1.360,00
|
9.120,00
|
7.
|
Budowa bezodpływowych zbiorników sanitar.
Podłączenia do zbiorczej sieci kanalizacji
|
12.800,00
|
-
|
8.160,00
|
4.680,00
|
5.600,00
|
31.240,00
|
|
Razem
|
68.000,00
|
63.528,00
|
66.030,00
|
43.530,00
|
44.040,00
|
285.128,00
|
Rozdział 3
Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach
§ 6. Ilość lokali przeznaczonych do sprzedaży w kolejnych latach określa się na podstawie wniosków lub deklaracji najemców stale zamieszkujących w tych lokalach. Przewiduje się do zbycia w poszczególnych latach następujące ilości lokali:
- w roku 2009 – 9 lokali,
- w roku 2010 – 15 lokali,
- w roku 2011 – 20 lokali,
- w roku 2012 – 10 lokali,
- w roku 2013 – 10 lokali.
§ 7.Do sprzedaży lokali stosuje się bonifikaty ustanowione przez Radę Gminy Lubicz
odrębną uchwałą.
Rozdział 4
Zasady polityki czynszowej
§ 8. Polityka czynszowa Gminy powinna zmierzać do takiego kształtowania stawek czynszu w latach 2009 – 2013, które zapewniłyby samowystarczalność finansową gospodarki mieszkaniowej. Należy dążyć do takiego stanu, aby zminimalizować dopłaty z budżetu Gminy do utrzymania zasobu mieszkaniowego. Wpływy z czynszów stopniowo powinny pokrywać nie tylko koszty bieżącego utrzymania budynków, ale zapewnić również pozyskanie środków na remonty.
§ 9.1. Najemcy lokali mieszkalnych opłacają czynsz najmu, ustalony według stawki podstawowej za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali, z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu.
2. Wójt może podwyższyć stawkę podstawową czynszu nie częściej niż 1 raz w roku.
3. Zmiana wysokości czynszu, wynikająca z podwyższenia stawki podstawowej lub wystąpienia czynnika podwyższającego wartość użytkową lokalu jest wprowadzana na zasadach przewidzianych w art. 8a ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego
§ 10.1. Określa się następujące czynniki obniżające lub podwyższające wartość użytkową lokalu mieszkalnego oraz stopień obniżenia (podwyższenia) stawki podstawowej:
1) czynniki obniżające:
a) lokal bez urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych – obniżka o 10%,
b) lokal bez wydzielonej kuchni – obniżka o 10%,
c) lokal usytuowany na poddaszu – obniżka o 5%,
d) brak wc w lokalu – obniżka o 5%.
2) czynniki podwyższające:
a) lokal wyposażony w łazienkę – podwyższenie o 10%,
b) lokal z doprowadzonym centralnym ogrzewaniem – podwyższenie o 10%,
c) lokal z doprowadzonym gazem – podwyższenie o 10%,
d) położenie budynku (Grębocin, Lubicz Dolny, Lubicz Górny i Złotoria) –
podwyższenie o 10%.
2. Przez użyte w ust.1 określenia należy rozumieć:
1) „wc” – doprowadzoną do łazienki lub wydzielonego pomieszczenia instalację
wodociągowo-kanalizacyjną umożliwiającą podłączenie muszli klozetowej i spłuczki,
2) „łazienka” – wydzielone w lokalu pomieszczenie wyposażone w stałą instalację
wodociągowo-kanalizacyjną umożliwiającą podłączenie wanny lub kabiny prysznicowej
(brodzika),
3) centralne ogrzewanie – ogrzewanie energią cieplną dostarczoną z kotłowni lokalnej
(osiedlowej lub domowej).
3. Obniżenie (podwyższenie) stawki podstawowej czynszu następuje poprzez
zsumowanie wszystkich występujących w lokalu czynników obniżających
(podwyższających).
4. Stawka podstawowa czynszu za lokal socjalny stanowi połowę stawki podstawowej
za lokal mieszkalny.
Rozdział 5
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy w kolejnych latach
§ 11.1. Czynności z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem Gminy, w granicach ustalonych przez Wójta, zostały powierzone Zarządowi Dróg ,Gospodarki Mieszkaniowej i Komunalnej w Lubiczu
2. Zadania z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem Gminy obejmują w szczególności:
1) zapewnienie najemcom lokali podstawowych warunków mieszkaniowych,
2) pozyskiwanie nowych lokali socjalnych do zasobu w drodze adaptacji na cele
mieszkaniowe pomieszczeń niemieszkalnych,
3) remonty, konserwację i modernizację lokali i budynków,
4) utrzymanie w należytym stanie technicznym nieruchomości oraz znajdujących się na nich
urządzeń komunalnych i zieleni,
5) prowadzenie spraw związanych z najmem lokali poprzez zawieranie umów najmu,
pobieranie czynszu i innych opłat, związanych z najmem lokali,
6) zapewnienie obsługi komunalnej poprzez zawieranie umów na świadczenie usług odbioru
nieczystości stałych oraz ciekłych ze zbiorników bezodpływowych,
7) organizowanie i prowadzenie zarządu lokalami, położonymi w budynkach będących
współwłasnością Gminy i byłych najemców.
3. Wykonywany przez Zarząd Dróg , Gospodarki Mieszkaniowej i Komunalnej zarząd
nieruchomościami wspólnymi, w których znajdują się lokale będące własnością Gminy i właścicieli lokali już wykupionych od Gminy, będzie ustawał w miarę wykupu przez najemców wszystkich lokali w danym budynku.
Rozdział 6
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
§ 12. W latach 2009 – 2013 finansowanie gospodarki mieszkaniowej odbywać się będzie z następujących źródeł:
1) wpływy z czynszów za lokale mieszkalne,
2) wpływy z czynszów za lokale użytkowe,
3) środki budżetowe,
4) zaciągane kredyty na cele komunalnego budownictwa mieszkaniowego.
§ 13. W budynkach, w których część lokali została wykupiona przez najemców, wydatki związane z remontem i modernizacją budynku ponoszą współwłaściciele na zasadach przewidzianych w przepisach KC o współwłasności
§14. Koszty budowy nowego budynku komunalnego będą finansowane z budżetu Gminy, ewentualnie z udziałem pozyskanej dotacji celowej z budżetu Państwa lub zaciągniętego na ten cel kredytu.
§ 15. Planowane środki finansowe na gospodarkę mieszkaniową, w zakresie bieżącej działalności eksploatacyjnej, przedstawia poniższa tabela:
L.P.
|
ZAKRES
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
1.
|
Przewidywane wpływy z czynszów
|
85,000,00
|
80,000,00
|
75.000,00
|
70,000,00
|
65.000,00
|
2.
|
Wpływy
z bieżącej eksploatacji
( obsługa komunalna )
|
30.000,00
|
29.450,00
|
27.977,00
|
26.578,00
|
25.249,00
|
3.
|
Środki
Budżetowe
|
34.000,00
|
122.528,00
|
89.080,00
|
90.678,00
|
85.331,00
|
|
Razem
|
149.000,00
|
231.978,00
|
192.057,00
|
187.256,00
|
175.580,00
|
Rozdział 7
Wysokość wydatków w kolejnych latach
§ 16. Planowane wydatki w kolejnych latach, przedstawia poniższa tabela:
L.P.
|
ZAKRES
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
1.
|
Koszty bieżącej eksploatacji (obsługi komunalnej )
|
51.000,00
|
48.450,00
|
46.027,00
|
43.726,00
|
41.540,00
|
2.
|
Zakup materiałów , koszty remontów modernizacji, projekty
|
98.000,00
|
183.528,00
|
146.030,00
|
143.530,00
|
134.040,00
|
|
Razem
|
269.000,00
|
231.978,00
|
192.057,00
|
187.256,00
|
175.580,00
|
Rozdział 8
Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy
§ 17. 1 W ramach niniejszego programu nie przewiduje się remontów kapitalnych całych budynków, wiążących się z koniecznością wykwaterowania lokatorów do lokali zamiennych na czas trwania remontów.
2.W kolejnych latach przewiduje się następujące wydatki inwestycyjne związane z:
1)- 2009 r.- opracowanie dokumentacji technicznej wykonania budynku
socjalnego oraz adaptacja pomieszczeń użytkowych na lokale mieszkalne
w budynku komunalnym przy ul.Bocznej 6 w Lubiczu Górnym
2)- 2010 r. - remont konstrukcji dachu oraz wymiana poszycia dachowego (eternit )
budynku komunalnego przy ul.Młyńskiej 1 w Lubiczu Dolnym.
3)- 2011 r. - wymiana poszycia dachowego ( eternit ) budynku komunalnego
w Gronowie 70
4)- 2012 r. - remont konstrukcji dachowej oraz wymiana poszycia dachowego
budynku komunalnego w Grabowcu 12
5)- 2013 r. - wymiana poszycia dachowego ( eternit ) budynku komunalnego
w Młyńcu Pierwszym – ul.Gronowska 7
§ 18. Mając na uwadze racjonalne gospodarowanie zasobem mieszkaniowym określa się następujące zasady:
1) lokatorom posiadającym zadłużenie z tytułu czynszu lub innych opłat należy umożliwiać
zamianę posiadanego lokalu na lokal mniejszy o niższym czynszu (standardzie),
2) osobą, z którą lokal ma być zamieniany może być inny mieszkaniec Gminy, który spłaci
zaległości czynszowe dłużnika,
3) o przydział lokalu komunalnego może się ubiegać osoba, która – oprócz spełnienia
innych warunków określonych w zasadach wynajmowania lokali wchodzących w
skład mieszkaniowego zasobu Gminy – zamieszkuje co najmniej 8 lat na terenie
Gminy.
4) zakłada się możliwość negatywnego załatwienia wniosku o najem lokalu
komunalnego w sytuacji, gdy składającym jest osoba, która zbyła swój lokal lub
budynek mieszkalny, względnie dokonała zamiany lokalu na gorszy, albo jest
właścicielem lub współwłaścicielem lokalu lub budynku mieszkalnego.
5) kryteria wyboru osób , którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu
lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego , oraz warunki dokonywania zamiany
lokali i sposób poddania tych spraw kontroli społecznej określa odrębna uchwała.
§ 19.1. Innymi działaniami Gminy, mającymi na celu zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych mieszkańców będą:
1) kształtowanie odpowiedniej polityki przestrzennej w zakresie wyznaczania terenów pod
budownictwo mieszkaniowe,
2) popieranie wszelkich form budownictwa mieszkaniowego, tj. indywidualnego,
spółdzielczego i społecznego (np. realizowanego przez towarzystwa budownictwa
społecznego).
Metryka
- opublikował: Kamila Mrózdata publikacji: 2010-04-09 09:33
- zmodyfikował: Kamila Mrózostatnia modyfikacja: 2010-04-09 14:16