UMORZENIE ZALEGŁOŚCI PODATKOWYCH, ODSETEK ZA ZWŁOKĘ DLA PODATNIKÓW NIE BĘDĄCYCH PRZEDSIĘBIORCAMI
NAZWA REFERATU
Referat podatkowy
PODSTAWA PRAWNA
Art. 67 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2021r. poz. 1540)
WYMAGANE DOKUMENTY
1. Wniosek podatnika.
2. Zaświadczenie o dochodach współwłaścicieli.
3. W przypadku pozostawania bez pracy - decyzje z Urzędu Pracy o wysokości pobieranego zasiłku bądź o pozostawianiu bez prawa do zasiłku.
4. Zaświadczenie z GOPS o korzystaniu z pomocy finansowej.
5. W przypadku długotrwałej choroby - zaświadczenie o stanie zdrowia.
OPŁATY
Nie podlega opłacie skarbowej
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Jeden miesiąc, sprawy szczególnie skomplikowane dwa miesiące
TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu, za pośrednictwem Wójta Gminy Lubicz w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa).
DODATKOWE INFORMACJE
Organ podatkowy może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym - jest to decyzja uznaniowa.
Stosownie do art. 121 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021r. poz. 1540) oraz art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2021r. poz. 305 z późn. zm.) Wójt Gminy Lubicz podaje do publicznej wiadomości, w terminie do 31 maja następnego roku, wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej.
Wniosek o umorzenie odsetek winien być złożony w dniu wpłaty zaległości podatkowej.
Umorzenie zaległości podatkowej lub odsetek jest instytucją nadzwyczajną, w tym samym wypadki uzasadniające uwzględnienie wniosku muszą posiadać tę samą cechę.
Za umorzeniem zaległości podatkowej muszą przemawiać wypadki niezależne od sposobu postępowania podatnika bądź spowodowane działaniem czynników, na które podatnik nie mógł mieć wpływu. Przy rozpatrywaniu wniosków podatników o zastosowanie ulg podatkowych każdorazowo badan jest zasadność ich udzielania. W tym celu organ podatkowy bada stan materialny i rodzinny zobowiązanych.
W związku z powyższym podatnik, w celu uzyskania pomocy w formie umorzenia odsetek czy zaległości, rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności, uzasadniając ważny interes przedkłada wymienione wyżej dokumenty.
Klauzula informacyjna RODO
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanym dalej RODO, przekazujemy kluczowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.
Administrator danych osobowych |
Administratorem danych osobowych jest Wójt Gminy Lubicz, adres: ul. Toruńska 21, 87-162 Lubicz. Z administratorem możesz się skontaktować:
|
Współadministrator danych osobowych |
Współadministratorem danych osobowych jest:
|
Inspektor Ochrony Danych (IOD) |
Wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych, z którym możesz się skontaktować:
Z Inspektorem Ochrony Danych możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora i współadministratorów oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem. |
Cele przetwarzania danych osobowych |
Twoje dane osobowe będziemy przetwarzali w celu:
|
Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych |
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO) w związku z:
|
Czy podanie danych jest obowiązkowe? |
Podanie danych jest wymogiem ustawowym. |
Okres przechowywania danych osobowych |
Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres 10 lat, zgodnie z ustawą o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. |
Odbiorcy danych osobowych |
Odbiorcami danych mogą być podmioty świadczące na rzecz administratora usługi serwisu, rozwoju i utrzymania systemów informatycznych, kurierzy, operatorzy pocztowi, kancelarie prawne. W razie takiej konieczności, dane osobowe mogą być przez nas udostępniane także podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa. |
Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych |
Każdej osobie, której dane przetwarzamy przysługują następujące prawa:
Aby skorzystać z powyższych praw, skontaktuj się bezpośrednio z nami lub naszym Inspektorem Ochrony Danych (dane kontaktowe powyżej). |
Prawo wniesienia skargi |
Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych), jeżeli uznasz, że przetwarzając Twoje dane osobowe naruszamy przepisy RODO. |
Przekazywanie danych do państwa trzeciego |
Twoje dane osobowe nie będą przekazane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. |
Zautomatyzowane podejmowanie decyzji |
Decyzje dotyczące Twojej osoby nie będą podejmowane w sposób wyłącznie zautomatyzowany, w tym Twoje dane nie będą poddawane profilowaniu. |